2019

FR/


Texte : Adrien Elie dans le cadre de l’exposition LE MAT, LA TEMPÉRANCE, LE PAPE ET LE SOLEIL
Avec : Alexis Chrun, Tania Gheerbrant, Laure Mathieu, Paul Mignard, Riccardo Olerhead, Lucie Planty, Marianne Vieulès
A in.plano, FR

Avant même d’entrer  dans in.plano, notre regard se confronte à un rideau gris transparent sur lequel sont gravés en marge des annotations de corrections de fautes d’orthographe. Tel un filtre numérique apposé sur l’exposition, la surface plastifiée modifie notre perception de l’espace, tandis que le texte qui en perce la couche de-vient une ouverture sur la réalité. Cette première œuvre de Tania Gheerbrant amorce un thème central de son installation vidéo : la coquille. À  travers la figure d’un âne anthropomorphique photocopiant inlassablement des pages, cette fable filmique à l’humour grinçant montre l’influence préjudiciable de la faute d’orthographe sur nos systèmes de communication. Un bras de métal sert de support physique à la fiction dont le script est diffusé via un imposant haut-parleur, créant ainsi une disproportion entre le texte oral et l’image. Ce dispositif sculptural suggère un obscur circuit derrière le mur semblable à celui d’une machine. La narration anomale se poursuit avec I think it was you2, (Tables basses fontaines), deux tables-miroir inondées qui transcendent un objet domestique. La qualité réflexive de ce mobilier-écran surréaliste noie notre image dans un environnement submergé devenu lui-même signe.



EN/


Text : Adrien Elie for the exhibition THE MATE, THE TEMPERANCE, THE POPE AND THE SUN, with : Alexis Chrun, Tania Gheerbrant, Laure Mathieu, Paul Mignard, Riccardo Olerhead, Lucie Planty, Marianne Vieulès
At in.plano, FR


Even Before getting in the exhibition space, our gaze is stuck by a transparent grey curtain, on which misprint’s annotations are engraved. Like a digital filter pasted on the exhibition, the plasticized surface reshapes our space’s perception.
It seems that die-cut annotations become windows to reality. This first work by Tania Gheerbrant initiates a central theme of her video installation: the misprint. Through the figure of an anthropomorphic donkey who is endlessly photocopying pages, this absurd filmic fable shows the influence of misprint on our communication systems. A little device hanging from a metal arm is screening a short video. The video’s script is broadcasted by a huge loudspeaker, which establishes an imbalance relationship between voice over and motion pictures. This sculptural display suggests an obscure circuit behind the wall, as if we were inside an electronical device. The strange narration continues with I think it was you 2, two flooded mirror tables that transcend ordinary furniture. The reflexive quality of those surreal screens-furniture swamps our image in a submerged environment that has become in it-self a sign.








Exhibition views : The Mate, Temperance, the Pope and the Sun / in.plano / cur. Adrien Elie
I think it was you2, (Low fountain tables), big mother, video installation hd color 4:3, 3' 45'', Tania Gheerbrant 2019 and on the left : The many lives of Robert Plutchick §1,  Laure Mathieu, 2019. 



big mother, Tania Gheerbrant, 2019, video installation hd color 4:3, 3' 45'', with the participation of Roy Köhnke (actor) and Noelia Portela (voice-over)



big mother, Tania Gheerbrant, 2019, video installation hd color 4:3, 3' 45'', with the participation of Roy Köhnke (actor) and Noelia Portela (voice-over)



Gelatin, Tania Gheerbrant, 2019, gelatin, phasma, metal, dimensions variable



Gelatin, Tania Gheerbrant, 2019, gelatin, phasma, metal, dimensions variable / Exhibition views : The Mate, Temperance, the Pope and the Sun / in.plano / cur. Adrien Elie




© Tania Gheerbrant_2021