2017

FR/


Texte : Camille Pauhlan extrait du catalogue Felicità 18, Beaux-Arts de Paris Editions.

Décidément, Tania Gheerbrant ne cesse d’éprouver – délicatement – les spectateurs. Il y a deux ans, pour Blue Agency, elle leur avait imposé une séance d’hypnose fictive où ils devaient garder les yeux fermés pendant tout le déroulé de l’action. En 2017, pour son diplôme Five loops and a twist, tout semble se passer comme si leur présence n’était pas nécessaire : les performances ont déjà commencé lorsqu’ils entrent dans la pièce, et se répéteront encore et encore, même après leur départ. L’ensemble des propositions que Tania Gheerbrant met en place évoque l’idée d’une boucle, qu’elle soit celle du ruban de Möebius, de la pellicule d’un film super 8 qu’une jeune femme en combinaison blanche rembobine régulièrement, ou encore du disque vinyle en circuit fermé qui n’émet qu’un bruit léger de friction. Tout ne se donne pas immédiatement, il faut arpenter les espaces, parfois se baisser, tourner autour d’une colonne pour lire les poèmes qui y sont écrits, aller et venir pour entendre les textes de deux performeuses : un langage codé à déchiffrer se dévoile par fragments.




EN/


Text :  Camille Pauhlan,  from the catalog, Felicità 18, Beaux-Arts de Paris Edition’s.

Undoubtedly, Tania Gheerbrant tests the spectators - delicately. Two years ago, for Blue Agency, she immersed the audience into a fictitious hypnosis session where they had to keep their eyes closed during the whole action. In 2017, for her diploma exhibition, she presented Five loops and a twist, everything seems to happen as if their presence was not necessary: the performances have already started when they enter in the exhibition, and will replay themselves again and again, even after their departures. Tania Gheerbrant’s whole proposal stages the idea of loop, as a Mobius ring, a super 8 film frequently rewinded by a young woman in a white jumpsuit, or a closed-circuit vinyl record which emits only a slight friction noise.
Everything isn’t given immediately, you have to walk through the space, sometimes crouch, turn around a column to read the poems written on it, go back and forth to hear the texts being read aloud by the two performers. This cryptic language - pending to be deciphered - is unfolded by fragments through the exhibition space.




General view of Five loops and a twist, DNAP - ensba Paris - atelier Ann Veronica Janssens / Front : Performer - Paola Renard, Back : Performer - Roy Köhnke / Pic : Adrien Thibault



Five Loops and a twist, part 1: Mob'réçit, Tania Gheerbrant, 2017, plywood, mirror/aluminium, metal, tablet, 2" video loop / performer: Paola Renard, size and duration variable / pic : Adrien Thibault



Five Loops and a twist, part 2 : erre vs air, Tania Gheerbrant, 2017, light box, gopro, wood, paint, neon, prints on rhodoïds, video projector, performer : Laure Mathieu, dimension and duration variable / pic : Adrien Thibault


Five Loops and a twist, part 2 : erre vs air, Tania Gheerbrant, 2017, light box, gopro, wood, paint, neon, prints on rhodoïds, video projector, performer : Laure Mathieu, dimension and duration variable / pic : Adrien Thibault



The Big Loop, 2017, polyester resin, vinyl player, speakers, 60 × 60 cm



Five Loops and a twist, part 3: When a mountain becomes cubes, 2017, super 8 film and projector, screen printed suit, performer: Roy Köhnke, size and duration variable / pic : Adrien Thibault


© Tania Gheerbrant_2021